-
"Subtle Vertigo"
Scott Gilmore
2017.06.12
Country:Spain
Format:LP / CD
Year:2017
Label:International Feel
6月下旬に〈International Feel〉からリリースされるScott GilmoreのSubtle Vertigoというタイトルの日本盤に付属するライナーノーツを書きました。せっかくなのでレーベル側に怒られない程度に抜粋掲載します。何卒ご贔屓にお願いいたします。
以下Scott Gilmore – Subtle Vertigo 〈International Feel〉ライナーノーツより抜粋
はじめに、この作品のライナーノーツの依頼が来たときに受けるか受けまいかすごく迷った。というのは作品の詳細情報が、本作品のリリース元〈インターナショナル・フィール〉のボスであるマーク・バロットが発掘してきたUS西海岸を活動の拠点とするスコット・ギルモアという音楽家によるものということくらいしかなくて、アーティストのバックグラウンドや関連のあるレーベルなどにスポットを当てて作品の深部を照らすことができない、このコメント泣かせな作品を果たしてちゃんと語りきれるのかどうか心配だったからだ。
とはいえ、依頼が来たということにありがたみを感じて、ディストリビューターから送られた本作品のプレヴューを拝聴してみた。2017年現在、隆盛を誇るバレアリックシーンの羅針盤ともいえる名門〈インターナショナル・フィール〉が発表する新作ともあれば悪いわけはないが、(情報がなかったことが逆によかったのかもしれない)アルバムを通して26分のささやかで豊かな旅情に身を任せると、本作品を語るに十分な魅力や使命感みたいなものを感じた、とは格好よく言い過ぎ、要は俗っぽく単純にオタク心に萌えるような作品だったから依頼を受けるに至ったので、まがりなりにもDJ的な視点で自分の持つ音楽のアーカイブと照らし合わせながらこの作品を紐解いてゆこうと思う。
その旅情の入り口にして、オープニングトラック”E70 No. 01″。針を落として10秒で心を奪う完璧なイントロダクションは、時期が来ると一斉に咲き誇って散ってゆく花のように儚く可憐で、クリアトーンの哀愁旋律とシンセパッドがオーロラのように重なるハーモニーが、80年代のジャパニーズ・フュージョン・シーンきってのギタリスト鳥山雄司の傑作バレアリック・フュージョン”Bay/Sky Provincetown 1977″のような、打ち込みと上音の狭間をふわふわと浮遊する感覚を味わせてくれる。正直に言えば、このイントロだけでも、ライナーノーツの依頼を受けるに足りる魅力を持っていた。
-中略-
全編を通して、エフェクティブなギターサウンドと自作のシンセサイザーを軸とした、とてもシンプルな宅録的オーケストラによって奏でられた本作であるが、それゆえに雄弁な映像喚起性は古いロマンス映画のようにセピア色で、聴くものをその甘露なシーンへと捉えて離さない。近年、アムステルダムの名門〈ミュージック・フロム・メモリー〉や、世界屈指のヴァイナル・ディガー、バッソが主催する〈グローイング・ビン〉などの目利きレーベルによる名作復刻ムーブメントで注目を集めるニューエイジな感覚と、ブライアン・イーノからセルジュ・ゲンスブールなどの先人たちが示した偉大なアンビエント性、そして〈インターナショナル・フィール〉がこれまで築いてきた現代的なバレアリック要素が絶妙に溶け合いながらも、いわゆるメインストリームのエレクトリックミュージックシーンとは無縁の世界に住む一人の無名のアーティストだからこそ作り得ることのできた、西海岸のビーチサイドが生んだロックやポップをルーツとするハイブリッドなチルアウト作品である。
I wrote the liner notes for the Japanese release of Scott Gilmore’s Subtle Vertigo, which will be released on International Feel in late June. I wrote the liner notes to accompany the Japanese release of Scott Gilmore’s Subtle Vertigo, which will be released on International Feel in late June. Thank you for your patronage.
The following is an excerpt from the liner notes for Scott Gilmore – Subtle Vertigo (International Feel)
When I was first asked to write the liner notes for this album, I wasn’t sure if I should accept or not. The only detailed information I had was that it was by a West Coast based musician named Scott Gilmour, who had been discovered by Mark Barrott, the boss of International Feel, the company that released the album, and I didn’t have any information about the artist’s background or any relevant I was worried about whether or not I’d be able to fulfill and properly talk about this commentary tearjerker, which doesn’t allow me to shine a spotlight on the label or anything else to shed light on the depth of the work.
However, I was so grateful for the request that I listened to the preview of the album sent by the distributor, and what’s not to like about the new release by International Feel, a company that has become a compass for the thriving Balearic scene in 2017 ( To say that I felt a sense of mission and fascination for the album as I let myself be carried along on a modestly rich 26-minute journey through the album is a cool understatement, but in short, it’s a mundane work that simply appealed to my geek heart, which is why I was asked to do it. So, I’ll try to unravel this piece of work from the perspective of a DJ, comparing it to my own musical archives.
The opening track, “E70 No. 01″, is the gateway to this journey. It’s a perfect introduction to a song that steals your heart within 10 seconds of dropping the needle, fragile and pretty like a flower that blooms and falls all at once when the time is right, with clear-toned melodies and synth pads that overlap like the Northern Lights to create harmonies that make Yuji Toriyama, one of the foremost guitarists in the Japanese fusion scene of the 80’s, a force to be reckoned with. It gives us a sense of floating between the hammering and the upper notes, like the classic Balearic fusion of “Bay/Sky Provincetown 1977″. Honestly, this intro alone was enough of an attraction to warrant a request for liner notes.
However, the eloquent visual evocations are as sepia-toned as an old romance film, and it’s hard to let go of the luscious scenes that are played throughout the album. In recent years, a new-age sensibility has been attracting attention with a movement of reissuing masterpieces by the prestigious Amsterdam label Music from Memory and the world’s leading vinyl digger, Basso’s Growing Bin, as well as a movement that has seen the likes of Brian Eno to Serge Gainsbourg He is an unknown artist living in a world that has nothing to do with the mainstream electric music scene, and yet his music is a perfect blend of the great ambient nature of his predecessors, such as those of his predecessors, and the modern balearic elements that International Feel has built up so far. It’s a hybrid chill-out piece with West Coast beachside rock and pop roots, which is what this band was able to create.