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"Valentino"
Hiroko Murata
2017.11.30
Country:Germany
Format:12"/7"
Year:1984
Label:Ultraphone
近年、劇的な和モノ・ブーム到来で佐藤博や山下達郎などに代表される80’s産フュージョン系ディスコ~シティ・ポップス畑は、国内外コレクターの容赦ない開拓でかなり痩せてしまいましたが、そんな時流へのアンチテーゼを添えて紹介する平行輸入系邦人シンガーHiroko Murataによるユーロ・ディスコ”Valentino”は、84年にドイツの大手レコード会社〈TELDEC〉傘下で運営されていたディスコ部門〈Ultraphone〉からリリースされました。
83年から84年にかけて、ドイツのテレビ局ZDFが放送していたカルトな音楽番組”Flashlights”にてプレゼンターをつとめていた彼女は、ミュージックステーションで言うところのタモさんの横にいるカワイ子ちゃんのポジションで芸能キャリアを歩み始めます。そこから想像に難くない業界あるあるで、タモさん的な立ち位置にいた大御所TVプレゼンターのPaul Gambacciniが前出〈TELDEC〉からのデビューを全力サポート。さらに、その一年後の84年、”Flashlights”にゲスト出演したキング・クリムゾンのお抱えライターRichard Palmer-James、ジャーマン・プログレ界の辣腕プロデューサーMichael Hofmannの両人にも見初められた彼女は、この2人をプロデューサーに迎えて傑作の2nd、本作”Valentino”をリリースするに至ります。
当時全盛を誇ったイタロ・ディスコのモンドな潮流をジャーマン・ロック視点で掠めた仄かなニューウェーブの香りとオリエンタルなお色気が立ち込めるシンセ・ディスコティーク。この過剰なまでのパッションをBPM100以下で搭載する圧巻のプロダクションは、YOUTUBEのライブ演出よろしく彼女に骨を抜かれたプロデューサーたちの夢の跡のようにも思えます。
In recent years, with the arrival of Japanese “WAMONO” movement, the 80’s fusion disco and city pop music field, represented by Hiroshi Sato and Tatsuro Yamashita, has been relentlessly cultivated by collectors both in Japan and abroad, and has lost a lot of weight. Euro-disco “Valentino” by Hiroko Murata was released in 1984 on Ultraphone, the disco division of the major German record company TELDEC.
From 1983 to 1984, she was a presenter on the cult music program “Flashlights” broadcast by ZDF, a German TV station, and she was the kawaii-chan next to Tamosan in the music station. He began his entertainment career in the position of Paul Gambaccini, a great TV presenter who was in a position to be Tamosan, gave his full support to his debut with TELDEC. A year later, Richard Palmer-James, who made a guest appearance on “Flashlights” in 1984, and Michael Gambaccini, a hotshot producer in the German prog world She was discovered by both Hofmann and Hofmann, and with them as producers, she went on to release her second masterpiece, “Valentino”.
Italo disco at its best at the time was a synth disco with a hint of new wave flavor and oriental sex appeal, with a Germanic rock perspective. The overwhelming production of this excessive passion at under 100 BPM seems to be a dream of the producers who were driven by her, just like a live performance on YOUTUBE.